Wat is een mediatraining nou eigenlijk?

In de mediatraining van Brain Box leer je kort en bondig je verhaal te doen, met behoud van je authenticiteit. Je leert om minder afhankelijk te zijn van vragen en meer de regie te nemen en te houden. Je mediaoptreden spreekt meer aan en wint aan duidelijkheid en effectiviteit. Een mediatraining is een boost voor je zelfvertrouwen. Lees meer over onze mediatrainingen. 

Voor wie is een mediatraining?

Een mediatraining is nuttig voor iedereen die te maken heeft de media. Of dit nu in de rol is van bestuurder, directeur, manager, politicus, projectverantwoordelijke, dossierhouder, sporter, ondernemer, artiest, of als woordvoerder, persvoorlichter, communicatieadviseur.

Staat een mediatraining ook stil bij houding, kleding en stemgebruik?

Authenticiteit staat bij Brain Box centraal. Niemand gelooft een ‘sprekende pop’. Onze mediatraining begint dan ook met de vraag hoe je overkomt en hoe je contact maakt met je toehoorder(s). Welke stem heb je van nature? Hoe gebruik je die? Past je kleding bij de gelegenheid? Hoe combineert het met de achtergrond? Onze trainingsruimtes beschikken dan ook over verschillende decors en soorten verlichting.

Gaat een mediatraining ook over de inhoud?

Jazeker! Tijdens een mediatraining wordt regelmatig duidelijk dat kernboodschappen rammelen. Of dat een woordvoerder na enkele simpele vragen al met de mond vol tanden staat. Daarom werken we tijdens de training nadrukkelijk aan de inhoud van de boodschap. Je verlaat de training met een verhaal waarmee je dezelfde dag al de media mee te woord zou kunnen staan.

Wat gebeurt er tijdens een mediatraining?

Hoe een mediatraining er precies uitziet hangt in sterke mate af van het doel dat jouw organisatie heeft. Je staat over het algemeen binnen een kwartier na aanvang al voor de camera. Zo ervaar je direct hoe je een verhaal vertelt. Uit je eerste optreden, dat zoals alle oefeningen wordt opgenomen en teruggekeken, komen aandachtspunten naar voren die je in een volgende oefening direct in de praktijk brengt.

Wat doen de mediatrainers?

De mediatrainers analyseren samen met jou elke opgenomen oefening en geven feedback en verbetertips. De mediatrainers zijn je sparringpartner, je personal coach, instructeur, en je kritische opponent. Ze zijn praktijkdeskundigen met jaren ervaring die je alles leren over de wereld achter camera, microfoon en notitieblok. Na een training weet je welke informatie een journalist nodig heeft en vooral: waarom.

Wat is de theoretische basis van een mediatraining?

Redacties werken met journalistieke criteria, verschillende doelgroepen reageren op bepaalde verbale of non-verbale stimuli. De theorieën hierover zijn verwerkt in onze mediatrainingen en leiden tot praktische tips en aanwijzingen. Zoals een handige methode om snel tot een effectieve kernboodschap te komen.

Wat houd je over aan een mediatraining?

Na de training krijg je het boek ‘Meet the monsters’ over de wereld van de media. Daarnaast ontvang je de praktische hand-out ‘Tips uit de mediatraining’ waarin de belangrijkste tips van de trainingsdag nog eens op een rijtje staan. En natuurlijk neem je een schat aan ervaring mee, want je hebt tijdens de mediatraining vooral heel veel geoefend.

Waar wordt de mediatraining gehouden?

Je traint in onze eigen tv-studio’s en in een aparte lesruimte waarin de oefeningen worden bekeken. In Hilversum op het terrein van de wereldberoemde Wisseloord studio’s. Een locatie die ook geschikt is om buiten te oefenen – in de omgeving kijkt men niet vreemd op van een draaiende camera. Maar we komen ook bij u op locatie als u dat wilt. We hebben professionele apparatuur die de oefeningen net zo realistisch laten voelen als bij ons in de studio. Bekijk onze locatie en faciliteiten.

Wat is het verschil tussen mediatraining en een mediaworkshop?

In het algemeen geldt dat een workshop gericht is op het ontdekken van mogelijke ontwikkelpunten, en een training op het werken aan concrete ontwikkelpunten. Tijdens een mediaworkshop wordt evenveel geoefend en komen dezelfde thema’s aan bod, maar tijdens een mediatraining krijg je meer persoonlijke aandacht en individuele oefening voor de camera.

Wat zijn de kosten van een mediatraining?

De prijs is afhankelijk van het soort training die je volgt, de tijdsduur, de locatie en de groepsgrootte. Over het algemeen geldt dat een ‘1-op-1’ mediatraining het meeste kost en dat elke deelnemer daarboven relatief niet veel meer kost. Bel ons gerust voor een vrijblijvende prijsopgave, of gebruik het contactformulier.

Mediatrainingen

Interesse in onze Mediatraining?

Of laat hiernaast je telefoonnummer achter, we nemen binnen één werkdag contact met je op!

(AVG – De gegevens die je invult worden alleen gebruikt om contact met op te nemen.)

Om deze website goed te laten werken maken we gebruik van cookies.